Wat is een plan van aanpak?
Over het plan van aanpak worden de volgende dingen gezegd:
- een plan van aanpak is een onderdeel van de RI&E
- een plan van aanpak bevat de knelpunten n.a.v. de RI&E die worden aangepakt
- een plan van aanpak moet jaarlijks worden vernieuwd
- als de ISZW (Inspectiedienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid, de vroegere Arbeidsinspectie) op bezoek komt, kan deze er naar vragen en moet het er zijn
- iedere werknemer moet kennis kunnen nemen van de RI&E én het plan van aanpak
- moet getoetst worden door een zogenaamde kerndeskundige
- valt onder het instemmingsrecht van de ondernemingsraad
Wat is een goed plan van aanpak?
Een plan van aanpak is goed als er knelpunten in benoemd worden die ook werkelijk worden aangepakt. Hoe concreter hoe beter! Een formulering als: “ook dit jaar zullen wij weer aandacht besteden aan de voorlichting over niet te vermijden risico’s” is een voornemen en te vaag. Een formulering als: ” in de maanden april en mei zullen op alle medewerkers op bijeenkomsten opnieuw worden voorgelicht over de niet te vermijden risico’s. Deze bijeenkomsten worden georganiseerd door …… enz.
Op de eerste bladzijde van een plan van aanpak staat een overzicht van de aan te pakken knelpunten, op de vervolg bladzijden wordt elk punt preciezer uitgewerkt:
- Wat gaat er precies gebeuren en tot welk (eind)doel gaat dit leiden
- Wie is hiervoor eindverantwoordelijk (en dus ook bevoegd) en wie nog meer
- Wanneer is dit knelpunt opgelost, in welke maand/jaar
- Welke stappen gaan leiden tot deze oplossing
- Hoeveel mag het kosten en welk budget wordt hiervoor uit getrokken
Zoals gezegd: hoe preciezer alles wordt omschreven per knelpunt, des te groter de kans dat het ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd.
Rol ondernemingsraad of VGWM-commissie bij plan van aanpak
Aangezien een plan van aanpak volgens de WOR wordt gezien als een regeling op het gebied van arbeidsomstandigheden (artikel 27, lid 1, sub D) is de vaststelling van een plan van aanpak instemmingsplichtig.
Het plan van aanpak biedt een prachtig handvat om maandelijks op de agenda te staan (naast andere incidentele punten of calamiteiten) van het overleg tussen medezeggenschap en de verantwoordelijken voor de uitvoering van arbo-beleid, vaak de preventiemedewerker.
Verder kan in het jaar de punten uit het plan van aanpak worden aangevuld met punten die voortkomen uit:
- MOS-systeem (Meldingen Onveilige Situaties)
- Bedrijfsongevallen of andere calamiteiten
- BHV-zaken
- Tussentijdse onderzoeken of rapportages
- Deel RI&E’s
- Wijzigingen in de bedrijfsvoering, bv verhuizing, nieuwe machines, andere productiemethodes, enz.